Vælg side

3 tips til bedre kommunikation i hverdagen  

3 tips til bedre kommunikation i hverdagen  

Det er ikke altid nemt at få sagt, hvad man mener på en god måde. Heldigvis er der nogle tips og tricks, du kan bruge for at forbedre kommunikationen i din hverdag. På den måde kommer snakken til at glide nemmere, både derhjemme og på arbejdet. Læs med her og få 3 tips! 

De fleste ønsker sig at blive bedre kommunikatører. Kommunikation bruges nemlig vidt og bredt, i det private som i erhvervet. Vi skal kunne tale med vores partner, så vi kan løse hverdagens konflikter, og vi skal være gode kommunikatører for at arbejde med alt fra service til salg.  

I det følgende får du 3 gode tips, som du nemt kan implementere, og som vil gøre dig bedre til at kommunikere i det daglige. 

Tip 1: Det starter med en god nattesøvn  

Søvn er en helt basal del af det menneskelige liv. Vi kan ikke fungere uden, og både krop og sind har brug for, at vi lukker øjnene og hviler ud. På den måde virker vores hjerner nemlig bedst i dagtimerne, når vi skal forme ord til sætninger og formulere os på hensigtsmæssige måder. 

Hvis du gerne vil være en god kommunikatør, skal du derfor have en god seng. Senge fås i et hav af labre udgaver, der er lige til at smide sig i. Du kan læse mere på denne side om emnet og stifte bekendtskab med en række skønne produkter. Godnat og sov godt! 

Tip 2: Kommunikation er ikke bare ord  

Det er vigtigt at huske, at ord og tale kun er en meget lille del af kommunikation. Vi mennesker samler op på et hav af signaler lige fra ansigtsudtryk til gestik. Effektiv kommunikation kræver derfor en vis kropsbevidsthed, og at du forstår at signalere positiv åbenhed med kroppen. 

Prøv at tænke på hvordan det føles at tale til én, som har armene over kors versus én som har dem afslappende hængende ned langs siden. Det første virker forsvarsberedt, mens det andet virker åbent og afvæbnende. Hvad tror du skaber den mest effektive kommunikation?  

Tip 3: Vær på forkant med konflikterne 

Kender du ordet “konfliktoptrapning”? Det bruger man om en konflikt, der gradvist bliver større og sværere at løse. Det er værd at forsøge at undgå. Én af de mest effektive metoder er at tage problemerne i opløbet. 

Tag snakken med medarbejderen, partneren eller hvem det nu drejer sig om, med det samme. Det er meget bedre end at gå og være utilfreds over længere tid. Problemerne har nemlig tendens til at vokse sig større i vores hoveder, end de egentlig behøver at være.  

Efterlad et Svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *