Begå ikke de 5 største linkbuilding fejl!

Er du bange for at arbejde med linkbuilding på den forkerte måde?

Google skærper linkbuilding reglerne konstant, og det er derfor ekstremt vigtigt, at du undgår at begå disse 5 store linkbuilding fejl, som potentielt set kan give bagslag og resultere i nedrangeringer på Google for dit website.

Matias Askvig fra SEO bureauet HelloSEO.dk gennemgår her de 5 største fejl, du aldrig må begå, når du arbejder med linkbuilding:

1. Lav ikke linkbuilding for søgemaskinernes skyld

Vi arbejder med linkbuilding fordi vi gerne vil op i rangeringerne på Google organisk, men Google er selv en forretning, som er interesseret i at vise de bedste og mest relevante søgeresultater for sine brugere.

Det skal du derfor hjælpe Google med!

Derfor skal du udelukkende fokusere på at skabe værdi for internettets brugere med dit content og din linkbuilding internt og eksternt.

Drop alt om at udgive tyndt eller kopieret indhold på små splogs, linkkataloger og spamblogs med lav Domain Authority – Det kommer ikke til at gavne din forretning, og du vil i værste fald blive straffet af Google.

Fokuser i stedet på brancherelevante domæner med relevant trafik, hvor et link til dit website rent faktisk vil skabe reel værdi for læseren.

2. Prioriter ikke kvantitet over kvalitet

Fokuser aldrig på mængden af links, hvis du arbejder med et SEO bureau eller selv skal i gang med linkbuilding.

Spørg altid ind til, hvilke domæner dit SEO bureau arbejder med, og hvordan de generelt griber linkbuilding an.

Det er herudover meget vigtigt, at du får indblik i kvaliteten af det content dit SEO bureau udgiver på vejene af din virksomhed/hjemmeside i forbindelse med din eksterne linkbuilding.

3. Start ikke med ekstern linkbuilding før intern linkbuilding

Dette er en klassiker, som jeg ser ret ofte.

Man skal altid have en strategi for sin interne linkbuilding inden man begynder at linke eksternt.

Dine interne linkstruktur gør det klar for Google (og dine brugere), hvad din hjemmeside handler om samt hvilke undersider, der er relateret til hinanden.

Hvis der ikke er opsat strategiske interne links på din hjemmeside, som dine besøgende klikker på og benytter, så får du ikke nok ud af din eksterne linkbuilding.

Start med intern linkbuilding.

4. Husk at linke ud fra din hjemmeside også

Når du arbejder med linkbuilding til din hjemmeside, så skal du huske også at linke ud til andre relevante hjemmesider, som selvfølgelig ikke skal være direkte konkurrenter til dig.

Google bryder sig ikke om ”sorte huller”, altså hjemmesider som kun har indadgående links fra andre hjemmesider.

Din linkprofil skal ikke se naturlig ud. Den skal være naturlig.

Husk at de bedste søgeresultater altid ligger i toppen på Google. Hvis du vil være en af dem, skal din linkbuilding skabe værdi for den pågældende informationssøgende bruger.

For flere tips til hvad du selv kan gøre for at optimere din landingsside så se denne onpage-checkliste fra linkbuilding.dk

5. Lad være med at kopiere dine konkurrenter

Det er god ide at lade sig inspirere af det, dine konkurrenter gør, men kopier ikke deres strategier eller fremgangsmåde.

Konkurrencen er høj digitalt, og det handler om at skille sig ud som virksomhed/digitalt koncept.

Folk bliver bombarderet med indtryk 24/7, som de skal tage stilling til, og det er bestemt ikke alt der er lige relevant.

Derfor er det meget vigtigt, at du formår at gøre dig bemærkelsesværdi med dit koncept og derudover arbejder med en nøje defineret målgruppe, som skal reagere på dit content og dine unikke budskaber.

Dine brugeres engagement og tilknytningsforhold til din virksomhed/digitale koncept er altafgørende, når det kommer på at opnå bedre placeringer på Google.

Hvis du gør præcis som dine konkurrenter, så bliver du aldrig bedre end dem.

Vær den bedste til det, du gør, og byg din linkbuilding op omkring at skabe værdi internt og eksternt.

Få bedre customer relations med kerneværdier

Tiden, hvor den gennemsnitlige forbruger blot var på udkig efter den laveste pris, er – heldigvis vil mange mene – slut. I dag er vi kritiske og stiller større krav, når det kommer til alt fra ingredienserne i vores havregryn til produktionen af vores t-shirt, hvilket blandt afspejles i en støt stigende efterspørgsel på økologi.

Vil du opnå succes med din virksomhed, er du således nødt til at tage stilling til en lang række spørgsmål (både moralske og etiske), herunder alt fra arbejdsvilkår, materialevalg, bæredygtighed og meget, meget andet – og husk, at generiske produkter/ydelser også er et udtryk for et standpunkt! Nedenfor forklarer vi, hvorfor du bør formulere kerneværdier for din virksomhed og ikke mindst praktisere disse.

Kommunikation af gennemsigtighed er nøglen til tillid

Nethandlen er i de seneste år eksploderet, og sidste år rundede det samlede danske salg på internettet svimlende 100 milliarder kroner ifølge FDIH. Ønsker du en bid af denne voksende ”kage”, er tillid en afgørende faktor – hvis dine kunder ikke stoler på, at du holder, hvad du lover, går der ikke længe, inden du sandsynligvis er nødt til at dreje nøglen om.

Customer relations er alfa og omega, når snakken falder på e-handel. Du har nemlig ikke den samme mulighed for at holde din kunde i hånden og guide denne som i en fysisk butik. Netop af denne grund er gennemsigtighed vigtigere end nogensinde, hvis du sælger dine produkter/ydelser via en hjemmeside eller webshop.

Og det er her, din virksomheds kerneværdier kommer ind i billedet. Et klart budskab, der definerer jeres kerneværdier skaber gennemsigtighed og giver forbrugeren indsigt i de ting, I står for. Kan I bryste jer af en bæredygtig produktion og materialer, eller investerer I måske i lokalområdet, kan I aktivt bruge det som en del af jeres markedsføring og branding.

Sæt handling bag ordene

Det er dog ikke nok, at I blot en eftermiddag sætter jer ned og formulerer nogle abstrakte kerneværdier, som ingen nogensinde ser. Er jeres værdier gemt væk i skrivebordsskuffen, er de ikke til megen nytte. Et godt eksempel på, hvordan man aktivt bruger sine kerneværdier til opbygningen af sunde og langvarige customer relations, er modeportalen Liked som er ejet af Better-Web. Her har man ikke blot formuleret 10 centrale kerneværdier og dedikeret en hel side til disse. Nej, i bunden af hver eneste side vises sågar en tilfældig udvalgt værdi – en smart måde at gøre kunden bekendt med de værdier, som ligger til grund for virksomheden.

Tydelige og lettilgængelige værdisætninger er én ting – noget helt andet er selve indholdet af disse. Det er selvfølgelig nemt nok at påstå, at man er imod børnearbejde eller støtter bæredygtighed. Hvem gør i det hele taget ikke dette? En ”tom” kerneværdi uden reel handling eller indhold er ikke andet end varm luft, hvilket de fleste forbrugere hurtigt gennemskuer. Det er således vigtigt, at I sætter handling bag ordene. Støtter I bæredygtige initiativer, så oplys hvilke – og hvordan. Engagerer I jer i lokalområdet, så forklar hvordan og hvor meget. Ærlighed og gennemskuelighed kommer du længst med. Er det hele bare ”et spil for galleriet”, bør I måske overveje en anden strategi og under alle omstændigheder acceptere at få baghjul af konkurrenten, der faktisk handler på sine værdier og tager sit ansvar seriøst.

Er Affiliate marketing noget for din webshop?

Du har måske hørt om affiliate marketing før, men ved du hvad det er og hvordan det foregår? Hvis ikke så har vi lavet denne guide som giver dig et bedre overblik over hvad det er og hvorvidt det er noget for din webshop eller ej.

Hvad er affiliate marketing?

Affiliate marketing er en ret simpel og lige til disciplin, du kan sammenligne det med at have provisionsbaserede sælgere. Hvis du eksempelvis sælger tøj til mænd i din online butik, så kan du indgå samarbejde med blogs og magasiner der skriver om mode – de reklamere så for dine produkter og hvis nogen kommer fra deres hjemmeside til din shop og køber så afregner man en provision til den henvisende hjemmeside.

For at give et mere visuelt indtryk af hvad affiliate marketing egentlig er, så har vi kigget nærmere på to hjemmesider som begge sælger oplevelsesgaver, du kan se eksempler på Gavespot.dk og Topguiden.dk. Deres tilgang er den samme, du får en liste med relevante oplevelser og kan hurtigt danne dig et overblik over hvad der er interessant, herefter kan du klikke dig direkte videre til forhandleren og vælge hvorvidt du vil købe eller ej.

Affiliate marketing hjælper dig med at komme bredere ud

En af de gode ting ved affiliate marketing er at det hjælper dig til at komme bredere ud og nå helt nye målgrupper. I stedet for at det kun er din egen shop der er synlig med dine produkter, kan du pludselig have hundredvis af hjemmesider som reklamere for dine produkter og dermed når du langt længere ud.

Men det er ikke kun folk med hjemmesider og blogs som kan reklamere for dine produkter, det kan ligeledes være folk med store email lister, med de lister kan de sende målrettede kampagner ud til folk som har en interesse i lige præcis det du sælger.

Det kan også være ved brug af de sociale medier. Lad os antage at en person igennem flere år har bygget et solidt community op omkring mode og nye tendenser på Twitter, Facebook, Youtube og Instagram. Du tager så fat i den person og får personen til at reklamere dine produkter ud til sine følgere. Det er en utrolig nem og simpel måde at komme langt ud til sin målgruppe og være synlig på alle slags platforme.

Betal kun for resultater

Med affiliate marketing, kan du vælge mellem flere måder at afregne med dine affiliates på, det kan enten være ved at man betaler hver gang en person klikker på et link, eller også kan du betale hver gang partneren har sikret et salg til din butik. Du sidder måske og tænker at det er et stort arbejde og holde styr på alle de salg og tjekke op på hvilke salg der kommer igennem med mere. Men det er faktisk ret nemt, du tilmelder blot din webshop til et affiliate netværk, her indbetaler du nogle penge på forhånd og affiliate netværket står så for alt det tekniske og sørger for at spore alle salg med mere.

Vi håber du kunne bruge denne guide og har fået mere vished om hvorvidt affiliate marketing er noget for din webshop eller ej.

Annoncering i Gmail med Sponsored Promotions

Har du nogen sinde hørt om at du kan annoncere i Gmail? Og nej, ikke bare de her triste tekstannoncer du finder i højre side, som ingen lægger mærke til alligevel. Nej, her snakker vi om noget nær revolutionerende.

 

Du kan nemlig lave en annonce som ligner et nyhedsbrev, men hvor du ikke behøver at bruge tid og penge på at opsamle e-mail adresser, men i stedet køber dig adgang til de potentielle kunders indbakke.

Nysgerrig?

Det er der ikke noget at sige til, for du har rigtig god grund til at være interesseret i at høre mere. Lad os gennemgå et par eksempler på hvordan Gmail Sponsored Promotions (GSP) kan blive rigtig interessant for dig og din forretning.

Annoncer over dine konkurrenters nyhedsbreve

Man skulle ikke tro det var muligt, men den er god nok. Ved at tilføje dine konkurrenters brandnavne og domænenavne som søgeord i din nye GSP kampagne kan du nemlig målrette dig deres nyhedsbreve.

Sælger du charterrejser? Så annoncér når Hotels.com, Booking.com, Expedia og alle de andre rejsegiganter sender deres millioner af nyhedsbreve ud hver eneste uge.

Giv konkurrenternes kunder en rabatkode

Det er altid en fordel hvis du kan give din kommende kunder noget for at skulle skifte deres nuværende leverandør ud med din forretning. Derfor kan du overveje at give en rabatkode på fx 10% på første køb, gratis fragt eller lignende, for at overbevise målgruppen om at prøve din butik af i stedet.

Sælger du tøj? Så prøv at byd på Zalando, Boozt og Stylepit, og giv deres kunder en rabatkode til at købe tøj i din webshop i stedet. Du kan evt. forsøge at byde på konkurrentens navn + ordrebekræftelse, så du kun rammer dem som er i markedet for at købe, og netop har haft kreditkortet op af lommen.

Find nye kunder ud fra deres interesser

Du har ikke kun muligheden for at ramme dine nye potentielle kunder ved at byde på relevante søgeord, du kan også ramme dem med Gmail annoncering ud fra deres interesser. Og her har du et væld af muligheder, herunder blandt andre:

  • Rejser
  • Finans
  • Forsikring
  • Mode
  • Sport
  • Sociale netværk
  • Fitness
  • Kæledyr
  • Og mange flere!

Med interesser, eller topics som Google har valgt at kalde dem, kan du ramme utroligt mange mennesker, og dermed få en hel masse eksponeringer. Kvaliteten af disse vil sjældent være lige så høj som hvis du byder efter søgeord, men du kan til gengæld få mange, og meget billigere kliks – netop fordi puljen er så stor. Så start med at byde lavt, og så skrue op der hvor du kan se at det virker.

Hvordan fungerer det?

Du kan opsætte annoncerne i interfacet for Google AdWords, og det minder meget om den måde du kan opsætte normale Display annoncer op på. Her har du en mulighed for at vælge ”Gmail Ads” i stedet, og kan vælge om du vil lave din helt egen custom version af en annonce (ligesom et nyhedsbrev), eller om du vil vælge en annonce skabelon som de allerede har gjort klar til dig.

Hvad med betalingen?

Man betaler for det første klik, det vil sige det klik hvor brugerne åbner annoncen (altså det som ligner en mail). Alt derfra er ”gratis”, altså behøver du ikke betale for kliks fra selve annoncen og over til dit website.

Læs meget mere i denne komplette guide til Gmail annoncering med Sponsored Promotions.